15.03.2017 Наука

Решете го овој шаховски проблем и најдете го клучот до човечката свест

Свеста е најважната особина на човекот, но научниците со векови се обидуваат да одговорат на прашањето од каде доаѓа и како се поттикнува?

Сме биле сведоци на многу истражувања за физичката локација на свеста во мозокот, а еден физичар дури и предложил дека станува збор за нова состојба на материјата. Сега научниците сакаат јавноста да реши еден шаховски проблем за кој компјутерите немаат решение за да се открие што го одделува нашиот ум од машините.

„Ако оваа загатка се стави во шаховски компјутер, компјутерот само претпоставува победа на црните фигури, поради бројот на фигурите и позициите, меѓутоа ако човек погледне, ќе открие дека всушност не е така“, вели Сер Роџер Пенроуз од Математичкиот институт при универзитетот Оксфорд.

„Знаеме дека постојат работи кои човечкиот ум може да ги постигне кои дури и најмоќните суперкомпјутери не можат, а не можеме да објасниме зошто“.

Јавниот предизвик се совпаѓа заедно со лансирањето на новиот Пенроуз институт - истражувачка група со седиште во Велика Британија поврзана со Универзитетот во Оксфорд и Универзитетскиот колеџ во Лондон.

Фото: Science Alert

Основан од страна на Сер Пенроуз, кој ја доби Волф наградата за физика во 1988 година заедно со Стивен Хокинг за нивната работа со сингуларитетите на црната дупка, фокусот на самиот институт е на самиот човечки мозок, креативноста и врската помеѓу квантната механика и општата релативност. Пенроуз сака да открие дали цело време сме гледале на свеста на погрешен начин.

Нашиот мозок често пати се споредува со компјутер, меѓутоа во неговата книга од 1989 година, „The Emperor's New Mind“, Пенроуз тврди дека дури ниту квантните компјутери, кои сè уште не се создадени, не можат да бидат ривал на она што е во нашите глави.

Еден од начините за намалување на променливите во потрага за човечката свест е да откриеме што нè одвојува од најголемите процесори некогаш изградени - суперкомпјутерите.

Ако нашиот ум може да го открие решението за кое дури и најнапредните машини за решавање на проблемите не можат да го откријат, тогаш ова би бил чекор напред за научниците да откријат што нè прави толку уникатни. За таа цел, Сер Пенроуз го измисли овој шаховски проблем. Мора да откриете како легално да го натерате белиот играч или да извади нерешен резултат или да го победи црниот играч.

Компјутерот секогаш ќе претпоставува дека во ова сценарио црниот играч ќе биде победникот, бидејќи гледајќи ги трите ловци, ќе го натераат да изврши големо пребарување на возможните позиции.

Но, Сер Пенроуз вели дека оваа задача би можела да е лесна за луѓето, со оглед на тоа што тие ги знаат шаховските правила напамет.

Ако одлучите да ја решите оваа загатка, и успеете во тоа, тогаш испратете меил со вашиот одговор на оваа меил адреса puzzles@penroseinstitute.com

Поточно, истражувачите од Институтот се заинтересирани на самиот процес на мислата кој ве довел до решението - дали бил ненадеен момент на генијалност или резултати на неколку дена вчудовиденост?

Секако, загатката за шах сама по себе нема да го открие клучот до човечката свест, меѓутоа тоа е интригантен пристап кој се чини како невозможно прашање.

„Ако откриеме на кој начин луѓето се разликуваат од компјутерите, тогаш би можеле да имаме длабоки социолошки импликации. Луѓето стануваат депресивни кога размислуваат за иднината во која роботите и компјутерите ги преземаат нивните работни места, меѓутоа би можеле да има области каде компјутерите нема да бидат никогаш подобри од нас - како на пример креативноста“, вели Сер Пенроуз.