Како да се „преживее“ зимата кога користите електричен автомобил
Секоја година зимата ја покренува истата дебата за сопствениците на електрични автомобили - за намалениот дострел и предизвиците при возењето на ниски температури. Приказните за драстично намален дострел и долго чекање на станиците за полнење честопати создаваат перцепција дека електричните возила се несигурни во зимски услови.
Иако има одредена вистина во овие приказни, важно е да се нагласи дека сите автомобили, без оглед на нивниот погон, се помалку ефикасни на студ. Возилата со мотори со внатрешно согорување трошат повеќе гориво. Сепак, спецификите на технологијата на електричните возила бараат од возачите да направат некои приспособувања и да ги разберат процесите што се случуваат под лимот. З
Зошто батериите не го сакаат студот?
Постојат две главни причини зошто електричните автомобили губат дел од својот дострел во зима - хемијата на батериите и потребата од греење. Фундаменталниот проблем лежи во литиум-јонските батерии што ги напојуваат повеќето денешни електрични возила. Хемиските и физичките процеси во батеријата значително се забавуваат на ниски температури. Студот дејствува како отпорен фактор, забавувајќи го движењето на литиумските јони низ течниот електролит, што резултира со намален достапен капацитет и моќност. Идеалната работна температура за батеријата е помеѓу 20 и 40 °C, а сè под тоа влијае врз нејзината ефикасност.
Друг, и често поголем, „крадец“ на енергија е греењето. За разлика од автомобилите со конвенционални мотори кои користат отпадна топлина од согорувањето на горивото за греење, електричните автомобили мора активно да генерираат топлина. Бидејќи нивните електрични мотори се исклучително ефикасни и генерираат многу малку отпадна топлина, енергијата за греење на патниците и одмрзнување на прозорците мора да доаѓа директно од високонапонската батерија, истата што се користи за погон. Ова создава двоен удар врз дометот. Батеријата првично е помалку ефикасна поради студот, а истовремено дополнително се троши за греење. Поновите возила опремени со топлински пумпи имаат предност што можат да произведат три до четири единици топлина за секоја потрошена единица електрична енергија, што ги прави значително поефикасни од постарите системи со грејачи на отпор.
Колку домет се губи на студот?
Податоците собрани во реални услови на возење покажуваат дека возачите можат да очекуваат намалување на опсегот од 20 до 40 проценти. Американска студија покажала дека на надворешна температура од -7 °C, со вклучено греење, просечниот опсег на електрично возило се намалува за дури 41 процент. Ова значи дека автомобил со деклариран опсег од 400 километри, во идеални услови всушност ќе помине околу 236 километри. Важно е да се нагласи дека оваа загуба е привремена и опсегот се враќа во нормала штом температурите се зголемат.
Сепак, не сите автомобили се еднакво погодени. Обемна анализа од „Рекурент“ на повеќе од 30.000 возила во САД покажува јасни разлики меѓу производителите. „Тесла“, на пример, покажува исклучителна ефикасност благодарение на напредниот систем за управување со топлината познат како „Октовалве“, кој паметно ја пренасочува и рециклира отпадната топлина од погонскиот склоп и батеријата за да ја загрее кабината. Од друга страна, некои модели, како што се одредени возила од „Џенерал моторс“, покажуваат поголем пад на опсегот бидејќи се чини дека се оптимизирани за максимална удобност на патниците, користејќи повеќе енергетски интензивни грејачи со отпор, кои се вклучуваат порано за да се обезбеди побрзо загревање на кабината, но по цена на пократок опсег.

Совети за максимален опсег и безгрижно возење
Клучот за успешно користење електричен автомобил во зима лежи во планирањето и менувањето на навиките. Најважната алатка во борбата против губењето на опсегот е претходната подготовка. Речиси сите модерни електрични возила ви овозможуваат да го загреете автомобилот преку мобилна апликација, или со програмирање на времето на поаѓање додека возилото е сè уште вклучено во струја. Ова црпи енергија за да се постигне оптимална работна температура од електричната мрежа, а не од батеријата, со што заштедува вредни киловати за самото патување.
Откако ќе почнете да се движите, користете ги вашите системи за греење мудро. Грејачите на седиштата и воланот користат значително помалку енергија од дувањето топол воздух, а обезбедуваат и пријатно чувство на топлина. Приспособете го и вашиот стил на возење, користејќи го „еко“ режимот, кој ја ограничува моќноста и ја оптимизира потрошувачката. Исто така, имајте предвид дека регенеративното сопирање може да биде намалено или привремено оневозможено додека не се загрее батеријата бидејќи ладна батерија не може да апсорбира голема количина на енергија одеднаш.
И полнењето бара приспособување. Ладна батерија се полни побавно, особено на брзи полначи со еднонасочна струја. За да се заштити батеријата, системот за управување ја ограничува моќноста на полнење додека не се загрее. Затоа е најдобро да го полните возилото веднаш по возењето, додека батеријата е сè уште топла. Ако ја користите навигацијата во автомобилот за да се движите до станица за полнење, многу автомобили автоматски ќе почнат да ја подготвуваат батеријата за полнење, што може значително да го намали времето поминато на полначот. Секогаш кога е можно, паркирајте го возилото во гаража и чувајте го приклучено на полнач. На овој начин системот може да користи електрична енергија од мрежата за одржување на температурата на батеријата наместо да троши сопствена енергија.
Извор: autonet.bug.hr
Фото: Freepik