11.10.2023 Наука

Луѓето дошле во Америка 7.000 години порано отколку што претходно се мислело, потврдува истражување

Кога и како луѓето првпат се населиле во Америка е предмет на контроверзија.

Во 20 век археолозите верувале дека луѓето стигнале до внатрешноста на Северна Америка не порано од пред 14.000 години.

Но, ново истражување открива нешто поинакво и го поддржува ставот дека луѓето биле во Америка пред околу 23.000 години.

Експертите од 20 век мислеле дека појавата на луѓето се совпаднала со формирањето коридор без мраз помеѓу две огромни ледени покривки на она што сега е Канада и северниот дел на САД. Според оваа идеја, коридорот, предизвикан од топење на крајот на последната ледена доба, им овозможил на луѓето да патуваат од Алјаска до срцето на Северна Америка.

Во последните децении датумите за најраните докази за луѓе се вратиле до пред 14.000 години до 16.000 години. Ова сè уште е во согласност со тоа што луѓето стигнале до Америка како што завршувала последната ледена доба.

Во септември 2021 година беше објавен труд во списанието „Сајнс“ кој ги датира фосилните отпечатоци откриени во Ново Мексико, до пред околу 23.000 години. Тие биле направени од група луѓе кои минувале покрај античко езеро во близина на она што сега е Вајт Сендс. Откритието додаде 7.000 години на евиденцијата на луѓето на континентот, со што се препишува американската праисторија.

Ако луѓето биле во Америка во екот на последната ледена доба, или мразот претставувал бариера за нивно преминување или, пак, луѓето биле таму многу подолго и можеби стигнале до континентот кога претходно мразот бил во период на топење.

Користење полен во податоците

За многумина, зборот полен е асоцијација на лето и алергии, кивање и беда. Но, фосилизираниот полен може да биде моќна научна алатка.

Во истражување од 2021 година било спроведено радиојаглеродно датирање на обични семиња од тревни ровови пронајдени во слоевите на седимент, над и под местото каде што биле пронајдени отпечатоци. Радиојаглеродното датирање се заснова на тоа како одредена форма, наречена изотоп на јаглерод (јаглерод-14) се подложува на радиоактивно распаѓање кај организмите кои умреле во последните 50.000 години.

Како било тестирано тврдењето?

Радиојаглеродното датирање е робусно и добро разбрано. Можете да датирате секаков вид органска материја на овој начин додека имате доволно од неа. Така, двајца членови на истражувачкиот тим, Кетлин Спрингер и Џеф Пигати од Геолошкиот институт на САД, ги датирале зрната полен. Сепак, зрната полен се навистина мали, обично со дијаметар од околу 0,005 милиметри, така што се потребни многу од нив.

Ова претставувало огромен предизвик за научниците - потребни биле илјадници од нив за научниците да добијат доволно јаглерод за да добијат резултати: околу 70.000 зрна.

По едногодишно работење, истражувачите откриле датуми засновани на боровиот полен што ја потврдиле оригиналната хронологија на отпечатоците. Исто така, поленот им овозможил на научниците да ја реконструираат вегетацијата што растела кога луѓето ги направиле отпечатоците и ги добиле видовите растенија што би очекувале да бидат таму за време на ледената доба во Ново Мексико.

Исто така, научниците користеле различна техника на датирање наречена оптички стимулирана луминисценција. Оваа техника се потпира на акумулација на енергија во закопаните зрна кварц со текот на времето. Оваа енергија доаѓа од заднинското зрачење што е насекаде околу нас.

Колку повеќе енергија наоѓаме, толку може да се постари кварцните зрна. Така, скромното зрно полен и чудесната медицинска технологија на научниците им помогнаа да ги потврдат датумите кога биле направени отпечатоците и кога луѓето стигнале до Америка.

Извор: Phys.org