Американската вселенска агенција наскоро ќе испрати две роботизирани вселенски летала на Марс.
Мисијата „Ескапејд“ на НАСА ќе тестира нов начин на патување до Марс. Наместо традиционалната маршрута за ефикасна потрошувачка на гориво што ја користеа минатите мисии, вселенското летало ќе тргне по патека што прво ги носи околу стабилна точка помеѓу Земјата и Сонцето. По една година талкање, тие ќе се вратат кон Земјата, а потоа ќе се упатат кон Марс.
Траекторијата, која стана неопходна по двете претходни одложувања на лансирањата, би можела да се покаже како корисна кога идните човечки мисии ќе бараат многу вселенски летала да се лансираат во период од неколку месеци, наместо на само неколку недели. Се очекува „Ескапејд“, прекар за „Ескејп“ и „Плазма акцелерација и динамични истражувачи“, да полета со ракетата „Њу Глен“ на „Блу ориџин“ од Кејп Канаверал, Флорида, уште на 9 ноември.
Мисијата ќе дојде до суштината на тоа како сончевото зрачење ја отстранува оштетената атмосфера на Марс. Научниците знаат дека Марс некогаш имал погуста атмосфера, можеби способна да поддржи живот. Но, климата на планетата драматично се променила во текот на милијарди години, од свет со езера и реки до сува пустина. Воздухот е претежно исчезнат, но никој не знае точно каде исчезнал.
Проектот е првата планетарна мисија на НАСА предводена од Калифорнискиот универзитет „Беркли“. Универзитетот ги дизајнирал научните инструменти и ќе го управува вселенското летало од својот контролен центар.
„Ескапејд“ би можел да постави преседан за тоа како НАСА и комерцијалната вселенска индустрија пристапуваат кон меѓупланетарните мисии во иднина. „Ескапејд“ имаше буџет од 80 милиони долари, во рамките на програмата на НАСА „Мали иновативни мисии за планетарно истражување“. „Рокет лаб“ ги изгради двојните сонди за само 3,5 години за 57 милиони долари, релативно ниска цена во споредба со милијардите што агенцијата нормално би ги потрошила. Овие скапи мисии се производ на застарени воздухопловни договори базирани на моделот „цена-плус-фиксна такса“, што им овозможи на градителите да го надминат буџетот без да ја платат сметката.
Извор: mashable.com
Фото: YouTube screenshot