Ефектот на урбаниот топлински остров, како што го нарекуваат експертите, го опишува начинот на кој урбаните области стануваат значително потопли од околните рурални или приградски области. Постојат голем број причини зошто се случува ова, иако најчесто може да се сведе на фактот дека има помалку зелени површини и повеќе згради и патишта.
Повеќето научни студии за урбаните топлински острови се фокусирале на ефектите на греење на зградите, патиштата и загадувањето на воздухот, но ефектите од огромниот број автомобили што постојат во густите урбани центри не се внимателно разгледани. Материјалите од кои се направени автомобилите лесно се загреваат и многу автомобили се со потемна боја - фактор што може значително да влијае врз тоа како се загрева материјалот. Значи, автомобилите значително придонесуваат кон ефектите на урбаните топлински острови.
Истражувачи неодамна спровеле студија со која ги мереле температурите на областите околу автомобилите по долг, сончев ден и го анализирале влијанието на овие загреани возила во Лисабон.

Истражувачите паркирале еден црн и еден бел автомобил на асфалтен паркинг и ги оставиле таму во текот на најсончевиот дел од денот. Потоа се вратиле за да ја измерат температурата на различни точки околу двата автомобила и над асфалтот. Тие, исто така, анализирале податоци за паркирање и сообраќај за да ја проценат просторната распределба и покриеноста на паркираните возила низ градот, со цел да ги пресметаат ефектите на затоплување.
Мерките откриле значителна разлика помеѓу ефектите на двата автомобила и асфалтот. Тие откриле дека црниот автомобил ја покачил температурата на воздухот за 3,8 °C, во споредба со соседниот асфалт. Белиот автомобил, исто така, ја покачил температурата во многу области, но во многу помал степен.
Овој ефект не е изненадувачки бидејќи е познато дека потемните бои апсорбираат повеќе светлина од сонцето, додека посветлите рефлектираат повеќе светлина. Белите автомобили можат да рефлектираат до 85 % од сончевата светлина, а црните автомобили рефлектираат 5-10 %. Покрај тоа, поголемиот дел од надворешноста на возилото обично е направен од тенок слој метал, кој апсорбира топлина многу побрзо од асфалтот.
Честопати, паркираните автомобили можат да покријат голем дел од површината на патот и ги полнат паркинзите во густо населените урбани средини. Секако, генерално има повеќе автомобили во текот на денот бидејќи многу луѓе патуваат од приградските области на работа во тоа време. На крајот на краиштата, ова значително ја менува локалната апсорпција на топлина. Интересно е што истражувачите пресметале дека апсорпцијата на сончевите зраци може значително да се намали ако сите автомобили во градот имаат посветла боја.
Авторите на студијата наведуваат неколку предлози за урбанистичко планирање и стратегии за ублажување на топлината.
- Од перспектива на урбанистичкото планирање, може да биде важно да се земат предвид ограничувањата за паркирање базирани на боја во зони чувствителни на топлина, како што е забраната за возила во темна боја во најжешките области или стимулацијата за употреба на рефлективни премази. Дополнително, структури за сенка на отворените паркинзи може да помогнат во ублажувањето на изложеноста на топлина. Дополнителни мерки се употреба на материјали за коловози со висока рефлексија и садење дрвја на улиците - заклучиле истражувачите.
Извор: medicalxpress.com
Фото: Freepik