X
 13.12.2025 Живот

Растечките температури го забавуваат развојот на децата

Климатските промени, вклучувајќи ги екстремната топлина и честите топлотни бранови, веќе се познати по тоа што им штетат на екосистемите, земјоделството и здравјето на луѓето. Новите докази покажуваат дека зголемувањето на температурите може да ги забави и клучните аспекти на развојот во раното детство.

Во студијата се вели дека децата што доживеале невообичаено топли услови, поточно просечни максимални температури над 30 °C, имале помала веројатност да ги достигнат очекуваните пресвртници во однос на писменоста и математиката, во споредба со децата што живеат во постудени средини.

- Иако изложеноста на топлина е поврзана со негативни физички и ментални здравствени исходи во текот на целиот живот, оваа студија дава нов увид дека прекумерната топлина негативно влијае врз развојот на малите деца во различни земји. Бидејќи раниот развој ги поставува темелите за доживотно учење, физичко и ментално здравје и целокупна благосостојба, овие наоди треба да ги предупредат истражувачите, креаторите на политики и практичарите за итната потреба од заштита на развојот на децата во еден свет што се затоплува - вели водечкиот автор Хорхе Куартас, доцент по применета психологија.

Голем меѓународен збир на податоци открива јасни шеми

Куартас и неговите колеги испитале информации од 19.607 деца на возраст меѓу три и четири години од Гамбија, Грузија, Мадагаскар, Малави, Палестина и Сиера Леоне. Овие земји биле избрани затоа што обезбедуваат детални податоци за развојот на децата, условите за живот во домаќинството и климата, дозволувајќи им на истражувачите да ја проценат количината на топлина што ја доживеало секое дете.


За да го оцени развојот, тимот го користел Индексот за развој на раното детство (ЕЦДИ), кој ги следи пресвртниците во четири области: вештини за читање и бројки (писменост и математика), социо-емоционален развој, пристапи кон учењето и физички развој. Истражувачите ги комбинирале информациите за ЕЦДИ со податоците од 2017 до 2020 година, од кластерските анкети со повеќе индикатори (МИЦС), кои вклучуваат демографски индикатори и индикатори за благосостојба како што се образованието, здравјето, исхраната и санитарните услови. Со спојување на овие податоци, со климатски записи што покажуваат просечни месечни температури, тие истражувале потенцијални врски помеѓу изложеноста на топлина и раниот развој.

Повисоките температури поврзани со пропуштени пресвртници во животите на децата

Истражувачите откриле дека децата што доживеале просечни максимални температури над 30 °C имале од 5 до 6,7 проценти помала веројатност да ги исполнат основните критериуми за писменост и математика отколку децата изложени на температури под истата температура, во истата сезона и во истиот регион. Кај децата во економски загрозени домаќинства, домови со ограничен пристап до чиста вода и густо населени урбани области, се покажале најсилни влијанија.

- Итно ни требаат повеќе истражувања за да ги идентификуваме механизмите што ги објаснуваат овие ефекти и факторите што или ги штитат децата или ја зголемуваат нивната ранливост. Ваквата работа ќе помогне да се утврдат конкретни цели за политики и интервенции што ги зајакнуваат подготвеноста, адаптацијата и отпорноста, како што се интензивираат климатските промени - заклучил Куартас.

Извор: sciencedaily.com

Фото: Freepik

Подготвил: Маја Пероска

Издвојуваме

Слични вести од Fakulteti.mk

Живот